Stichting Mount Meru

De Stichting Mount Meru zet zich in voor het verbeteren van de moeder- en kindzorg in Afrika

Samenvatting Jaarverslag 2022

2022 was een bewogen jaar voor de stichting, we hebben in augustus afscheid moeten nemen van onze dierbare voorzitter Margriet van der Weel – Roem.

In 2022 heeft Stichting Mount Meru (SMM) naast het opvolgen van de lopende projecten onderzoek gedaan naar het opzetten van nieuwe projecten.

Door de ziekte van de voorzitter Margriet van der Weel- Roem heeft er geen werkbezoek plaatsgevonden. In plaats van een werkbezoek met hands-on training vanuit Nederland heeft Regina Namumba, die inmiddels in Tabora werkt, meerdere echoscopisten extra hands-on trainingen gegeven.

We hebben de voortgang van het “Mamabus” project in Lower Moshi ook in 2022 kunnen volgen en begeleiden.

In samenwerking met SDN en naar het voorbeeld van het project in Lower Moshi is in 2019 een begin gemaakt met een tweede “Mamabus” project in de regio Karatu . Nadat in 2020 en 2021 de voortgang van dit project door de coronacrisis vertraagd werd, hebben we in 2022 flinke vorderingen hierin gemaakt. De bus staat in de startblokken om in 2023 te gaan rijden. Mobiel echoapparaat is aangeschaft voor dit project.

In 2022 is er een mobiel echoapparaat naar Regina Namumba in Tabora gegaan. Dit apparaat gebruikt ze onder andere om stagiaires extra hands-on trainingen te geven.

In 2022 is er een nieuw project bijgekomen. Johanna Omar, Duitse verloskundige op Zanzibar, gaat bij een aantal buitenposten zwangerschapscontroles uitvoeren inclusief echografie. De Stichting heeft voor dit project een mobiel echoapparaat kunnen aanleveren. Regina heeft Johanna voor dit project bijgeschoold.

In 2022 heeft de stichting 4 nieuwe mobiele echoapparaten kunnen aanschaffen waarvan inmiddels al 2 operationeel zijn in Tanzania.

Toelichting Activiteiten 2022

Project Lower Moshi- Noord Tanzania

Stichting Driving Nurses en SMM werken nog steeds samen op de Mamabus in de Lower Moshi regio, ook wel de mamabus 2.0 genoemd. Het TPC Hospital in Moshi, waar goede contacten mee zijn, zorgt mede voor een gekwalificeerde verpleegkundige/verloskundige voor de mamabus. Een deel van de prenatale zorg kan worden gefinancierd door de Tanzaniaanse overheid en wordt universeel aangeboden aan alle zwangere vrouwen in Tanzania. SMM heeft in 2019 Veronika Tarimo, een verpleegkundige van het TPC Hospital, de mogelijkheid kunnen bieden om de echo-opleiding in Moshi te volgen. Veronika is nu bevoegd en bekwaam om de echo’s op de mamabus uit te voeren. De Philips Lumify (echoapparaat) is in bruikleen gegeven ten behoeve van moeder en kindzorg voor op de mamabus. Op dit moment wordt gezocht naar een tweede echoscopist voor back-up van Veronika.

Project “Adopteer een echoscopist”

In 2019 zijn we met het project “Adopteer een echoscopist” begonnen. We hopen dat in 2023 weer leerlingen tot de vernieuwde opleiding in Dodoma toegelaten kunnen worden.

Project: “Bijscholing van reeds afgestudeerde echoscopisten”

Regina Namumba, een oude bekende van de Stichting, een zeer ervaren en goed opgeleide echoscopiste met wie de Stichting vruchtbaar samenwerkte in het Mount Meru Ziekenhuis in Arusha, heeft zich beschikbaar gesteld om als senior hands-on trainer voor onze echoscopisten op te treden.

Aangezien Regina inmiddels in Tabora, aan de andere kant van het land, woont moeten de cursisten een lange reis afleggen en verblijven ze 10 dagen in Tabora. De reis- en verblijf- en trainingskosten worden door de stichting gefinancierd. In 2022 zijn meerdere echoscopisten voor de hands-on trainingen naar Regina gegaan.

Verder heeft de stichting Regina een mobiel echotoestel in bruikleen gegeven ten behoeve van de handson-training maar ook om spoedecho’s op de verloskamers of tijdens outreach te kunnen maken.

Project Himo: “De mobiele echoscopist”

In Himo werken we naast opleiden ook aan het opzetten van mobiele service. Er is behoefte aan deze mobiele service in de buitengebieden rond Himo. Dit project willen we in samenwerking met de Stichting Driving Nurses opzetten. In 2018 zijn we gestart met echografie op de mamabus in Moshi. Een gelijkend concept willen we ook in samenwerking met het Himo Health Centre starten. Stichting Driving Nurses zal zorg dragen voor een mamabus, het  Himo Health Centre draagt zorg voor het personeel op de bus en de Stichting Mount Meru draagt zorg voor de echografie (n.l. opleiding en apparatuur) op de mamabus.

Project Karatu: “De mobiele echoscopist”

In Karatu werken we net als in Himo naast het opleiden ook aan het opzetten van mobiele service. Ook dit project willen we in samenwerking met de Stichting Driving Nurses opzetten. In Karatu was er in 2019 al een begin gemaakt aan dit project. Nadat in 2020 en 2021 de voortgang van dit project door de coronacrisis vertraagd werd, hebben we in 2022 flinke vorderingen hierin gemaakt. De bus staat in de startblokken om in 2023 te gaan rijden. Mobiel echoapparaat is aangeschaft voor dit project.

Project Zanzibar: “De mobiele echoscopist”

Margriet en Anna Lied gaven in 2017 en 2018 hands-on trainingen en materiele ondersteuning aan de Duitse verloskundige Johanna Omar op Zanzibar. Afgelopen jaar kwam Johanna opnieuw met een hulpvraag bij SMM. Ze had een programma opgetuigd voor mobiele zwangerschapscontroles in de afgelegen dorpen op Zanzibar en regelde hiervoor de nodige toestemmingen. Het ontbrak haar alleen nog aan een mobiel echotoestel om echte volwaardige zwangerschapscontroles te kunnen aanbieden. SMM heeft Johanna een mobiel echotoestel in bruikleen kunnen geven. Daarmee hebben we een kick-start kunnen geven aan haar project voor mobiele zwangerschapscontroles in de buitengebieden van het eiland.

Sponsoring

In 2019 is SMM tevens met een emballage actie begonnen bij grote supermarkten door het hele land. Deze actie leverde ook in 2022 ruim €2000 op. De actie zal in 2023 doorlopen. Verder mocht SMM ook in 2022 weer overige giften ontvangen.