Lopende projecten

Project Opleiding Echoscopie- Adopteer een echoscopist

De SMM heeft een aantal Tanzaniaanse nurse/midwifes geselecteerd om voor een echoscopie opleiding in het academisch ziekenhuis KCMC in Moshi in aanmerking te komen. Tijdens het werkbezoek in Oktober 2018 hebben we de opleidingsmogelijkheden bekeken en met de opleiders afspraken kunnen maken.

2018 en 2019

Project Lower Moshi-Noord Tanzania

De Stichting Mount Meru (SMM) en de Stichting Driving Nurses (SDN)  zijn begin 2018 een samenwerkingsverband aangegaan om zich samen in te zetten voor het verbeteren van de moeder- en kindzorg in Tanzania.

De SMM gaat trainingen in verloskundige echoscopie verzorgen en een echoapparaat leveren voor in de Mamabus in Lower Moshi.

De SDN zorgt voor onderhoud mamabus en de overige middelen. Tevens heeft de SDN de mogelijkheid om een 2-de Mamabus te laten rijden in regio Arusha. De plannen daarvoor worden met Dr Wonanji , SDN en SMM gemaakt.

Project Arusha District -Noord Tanzania

De SMM hervat het contact met de Regional Medical Officer( RMO) Dr. Wonanji district Arusha en informeert hem over het project met de Mamabus regio Lower Moshi.

Dr. Wonanji stuurt een “letter of intent” om samen met de SMM de Moeder- en kindsterfte in Tanzania terug te dringen.

Oktober 2018 hebben de SDN en SMM met Dr. Wonanji afspraken gemaakt om een businessplan te schrijven voor een Mamabus project voor de rurale gebieden van de 7 districten van Arusha.

Letter of intent Alyssa/Moshi
Tilburgs Studenten Cabaret
Samenwerking Mamabus
Hulpvraag Dr. Wonanji
Bedankbrief Dr. Wonanji
Referral letter (waar alles mee begon)

Gerealiseerde projecten

Project Mount Meru Hospital- 2017

Het Mount Meru Hospital is een groot ziekenhuis dat gefinancierd wordt door de overheid.
Er vinden ongeveer 10.000 geboortes per jaar plaats. Eén van de methoden die bij kan dragen aan betere zorg voor en rondom de geboorte is de echografie. Middels een echo kunnen grote problemen  opgespoord worden zodat tijdig ingrijpen van levensbelang kan zijn voor zowel moeder als kind.

De Stichting heeft een draagbaar echo apparaat gedoneerd, de Mindray Z6.
In samenwerking met de radioloog van het Mount Meru Ziekenhuis, Dr.Richard Sungura hebben we een aantal dagen hands-on trainingen kunnen geven.

Het bericht dat we in November van Richard Sungura mochten ontvangen:
“We are doing fine!!!The Machine is perfect!!We did a public demonstration of Doppler ultrasound scanning with volunteers!! Everyone was happy!!!”

Project Dispensary/Maternity unit Zanzibar 2017

Op Zanzibar, nabij Stone Town hebben we kennis gemaakt met Johanna, een Duitse verloskundige,die daar inmiddels ruim 10 jaar werkt in een kleine kraamkliniek. Vanuit Europa (Duitsland) had de kliniek een 2e hands echo-apparaat ontvangen. Omdat Johanna weinig ervaring had in het maken van echo’s, stond het apparaat nog steeds ingepakt. Samen hebben we het echo-apparaat ontdaan van zijn houten kist en zijn er met Johanna mee aan de slag gegaan. Johanna heeft in korte tijd de beginselen van de echografie onder de knie gekregen en heeft inmiddels een Duitse arts op het eiland bereid gevonden haar 1x per week te komen helpen bij het maken van de echo’s.

Wij blijven het contact met Johanna onderhouden en kunnen haar voorzien in scholing–on-line.

Tevens werd een volledig ingerichte verlostas bij Johanna en haar collegae afgegeven zodat de versleten instrumenten  vervangen konden worden.

Bezoek Ngurdoto Dispensary 2017

Ngurdoto is een kleine plaats met ongeveer 3000 inwoners aan de voet van de Mount Meru dichtbij Arusha. Het plaatsje heeft een Dispensary waar 2 zusters van de Carolus-orde bevallingen begeleiden.

Met trots vertelden ze dat ze tot op heden hele goede zorg hebben kunnen leveren met een minimum aan spullen. Bij twijfel sturen ze de zwangere vrouwen naar een ziekenhuis in Arusha voor een echo. Een doptone, apparaat waarmee de harttonen van de ongeboren baby gehoord kunnen worden zou een welkome aanwinst zijn. De Stichting heeft de zusters van een doptone kunnen voorzien. De Stichting Mount Meru kan terugkijken op een jaar waarin diverse projecten verwezenlijkt zijn.

We blijven in contact met de mensen in het Mount Meru ziekenhuis, de Regionaal Manager van de regio Arusha, Johanna, de verloskundige op Zanzibar en de zusters van de Carolus orde.
Er zijn nieuwe contacten gelegd in Tanzania en op Zanzibar waarmee we aan een volgende  hulpvraag werken.

Steun Ons

[doneren_met_mollie]