2022 - 2022

• Met grote droefheid heeft Stichting Mount Meru afscheid moeten nemen van haar oprichter en voorzitter, Margriet van der Weel-Roem. Op 13 augustus 2022 is ze overleden.
  • Na uitgebreide testrondes zijn er in 2022 vier mooie mobiele echotoestellen aangeschaft voor ons project de Mobiele Echoscopist. Voor het eerst zijn we ook in zee gegaan met Benetec.
  • Het apparaat van Benetec -de Minisono- is halverwege 2022 in gebruik genomen door Regina Namumba. Regina is een zeer ervaren echoscopist die echoscopisten voor de stichting Mount Meru extra hands-on trainingen geeft.
  • Drie verloskundigen hebben in 2022 een uitgebreide hands-on training kunnen volgen op kosten van de stichting bij onze opleider Regina Namumba in Tabora. Ze kijken dankbaar terug op hun tiendaagse training.
  • Eind september bezocht een Tanzaniaanse delegatie de Vlaamse Thomas More-hogeschool. Een van de bezoekers was dr. Heriel, met wie wij samenwerken. Een uitgelezen kans dus om met hem het project voor mobiele echografie in Karatu door te spreken.
  • Een mobiel toestel (de Lumify van Philips) is in het najaar op Zanzibar in gebruik genomen door Johanna Omar, een Duitse verloskundige die al jaren op Zanzibar werkzaam is. Daarmee hebben we een kick-start kunnen geven aan haar project voor mobiele zwangerschapscontroles in de buitengebieden van het eiland.