Het is tijd om het vasteland te verlaten en koers te zetten naar Zanzibar, het tropische eiland in de Indische Oceaan voor de oostkust van de Verenigde Republiek Tanzania. We maken de oversteek in een eenmotorig vliegtuigje vanuit Tanga, een belevenis op zich.

Vanuit de lucht hebben we al een prachtig zicht op de azuurblauwe zee en de witte stranden. Het doet onwillekeurig verlangen naar vakantie, maar ook hier op Zanzibar is er werk aan de winkel. Gelukkig krijgen we versterking van Regina Namumba, onze lokale echo-opleider uit Tabora. We hebben haar laten overkomen om een aantal dagen hands-on echotraining te geven aan Johanna, die met hulp van de stichting is opgeleid, en een aantal beginnende echoscopisten.

De eerste ochtend leidt Johanna ons rond langs de 3 klinieken waar ze in het afgelopen jaar een echospreekuur heeft opgezet. Dankzij het mobiele echotoestel van de stichting kan zij gemakkelijk roteren tussen deze klinieken. Ten opzichte van ons laatste bezoek in 2018 is er zichtbaar veel vooruitgang geboekt op Zanzibar. De klinieken staan er netjes bij en ook de kliniek in Chukwani die we later bezoeken, heeft een mooie opknapbeurt gehad.

Zowel met Johanna als met Regina is het een hartelijk weerzien. Bij de laatste ontmoeting met hen was onze toenmalige voorzitter Margriet nog aanwezig. We halen hier warme herinneringen aan op, want wat is er mede dankzij Margriet veel in gang gezet! De vruchten daarvan worden steeds meer zichtbaar, ook hier.

Tijd voor lang bijpraten is er trouwens niet, want er staan en zitten in de vroege ochtend al minstens 40 zwangere dames te wachten op een echo. Om deze toeloop het hoofd te bieden en tegelijk ruimte te creëren voor opleiden, worden er snel twee echospreekuren opgezet. Regina neemt de studenten onder haar vleugels terwijl Saja zorgt voor vaart in het andere spreekuur, zodat de vrouwen voor het heetst van de dag naar huis kunnen. Want tropisch warm is het!

Intussen zijn Lucie en Anna Lied aan de slag gegaan met de Babychecker, een op kunstmatige intelligentie geschoeid instrument dat echotechnologie gebruikt. Het toestel is bedoeld om ongeschoolde gezondheidswerkers zonder echo-opleiding aan risicoselectie te kunnen laten doen tijdens de zwangerschap. Het experiment levert interessante inzichten op over de mogelijkheden en huidige beperkingen van dit soort nieuwe technologieën. Verdere doorontwikkeling en validatie lijken noodzakelijk. Voor nu zijn we blij om ervaren echoscopisten aan het werk te zien en blijven we ons als stichting vooral ook inzetten op opleidingsvlak.

Over opleiden gesproken, we horen dat op Zanzibar afgelopen jaar een driejarige echo-opleiding is gestart in het ziekenhuis van Stone Town. Daaraan kunnen  10 echoscopisten van het eiland Zanzibar en 10 echoscopisten van het naburige eiland Pemba deelnemen. We zijn blij met deze goede ontwikkeling!

Tussendoor pikken we nog wat zee en strand mee en snuiven we wat cultuur op. Tevreden sluiten we na vijf dagen Zanzibar onze bijzondere, intensieve en inspirerende reis af, en stappen we in het vliegtuig met volop ideeën en huiswerk in onze bagage!

Zanzibar: zonnige ontwikkelingen!