Het is tijd om kennis te maken met onze nieuwste trainees, Agnes Kimaro uit Moshi en Ahmed Tunda uit Lushoto. We maakten kennis met deze bevlogen junior echoscopisten tijdens onze recente reis naar Tanzania en boden hen een handson training aan bij onze vaste trainer Regina Namumba in Tabora. Ze grepen die kans met beide handen aan: medio november begonnen ze aan hun training.

Hiervoor legden ze allebei eerst een lange busrit af met onderweg een overnachting. Tanzania is immers 22 keer groter dan Nederland en het grootste land van Oost-Afrika. Eenmaal in Tabora kregen ze een warm welkom van trainer Regina.

In de dagen daarop kregen we regelmatig enthousiaste berichten en foto’s van zowel de trainer als de trainees. Agnes en Ahmed bleken beiden erg gemotiveerd en pikten gretig de kneepjes van het vak op. Bovenal straalde het plezier van de foto’s af, er heerste duidelijk een goede onderlinge sfeer. Voor ons was het ook fijn om te zien dat de trainees zelf initiatief namen, zichzelf wisten te organiseren en duidelijk met ons communiceerden. Dat zijn leiderschapskwaliteiten die belangrijk kunnen zijn voor een toekomstige samenwerking met onze stichting.

Dit keer zouden onze trainees ook een certificaat meekrijgen, maar op de dag dat deze geprint zouden worden, liet het elektriciteitsnet het afweten. Tanzania zou Tanzania echter niet zijn als er niet toch een oplossing gevonden zou worden: de certificaten reisden achter de trainees aan, die inmiddels weer thuis zijn en aan de kersttijd zijn begonnen.

Agnes keerde terug naar Moshi, waar in december de Christmas trees prachtig rood bloeien langs de wegen. In haar evaluatieformulier schrijft ze dat ze hoopt ooit net zo’n goede echoscopiste als Regina te worden. Ook merkt ze op dat ze zich door de training bewust is geworden van de fouten die ze voorheen maakte. We hopen dat we Agnes in de toekomst kunnen inzetten in de outreach, bijvoorbeeld op de Mamabus in Moshi.

Ahmed keerde terug naar de Lushoto, in het Usambara-gebergte. Ook hij is zeer te spreken over de training en begeleiding door Regina. Hij leerde verschillende soorten echo’s maken en de bevindingen eruit goed te interpreteren en rapporteren. Hij schrijft ons dat hij nog veel meer te leren heeft, maar dat de trainingstijd daarvoor te kort was. Hij hoopt dat de Stichting hem kan ondersteunen bij het volgen van een officiële opleiding. Begin volgend jaar bekijken we met hem wat hij in de toekomst voor de echografie in zijn regio kan betekenen.

Het trainen gaat door: maak kennis met Agnes en Ahmed