Op een zonnige lentedag in april kwam het bestuur van Stichting Mount Meru samen voor een inspirerende brainstormsessie over de toekomst van onze Stichting. Dit resulteerde in een ambitieus vijf- en tienjarenplan: we willen een skillslab opzetten in Tanzania.

Decor voor onze heidag was de historische Hoeve Caestert in Belgisch Limburg, waar we dankbaar gebruik maakten van de ruimte van natuurcentrum Villa Castrum. Na een korte uitleg over verloren kastelen, grottenstelsels, schapenbegrazing en oergranen bespraken we onder het genot van koffie en Limburgse vlaai eerst de actuele agenda: hoe staan onze lopende projecten er voor en welke actiepunten vragen onze aandacht?

Na een uitgebreide lunch en korte wandeling door het glooiende landschap voegde Sjan de Weert zich bij ons. Zij versterkt vanaf dit jaar officieel het bestuur en daar zijn we erg blij mee. Met haar achtergrond in de echografie, de gezondheidszorg in brede zin en haar managementkwaliteiten levert Sjan een bijzonder waardevolle bijdrage aan ons werk.

Tijdens de brainstormsessie in de middag hebben we onze missie en visie opnieuw geformuleerd (u kunt deze hier lezen). Het ondersteunen van het echo-onderwijs in Tanzania blijft onze focus. We gaan nog actiever proberen studenten op de lokale opleidingen geplaatst te krijgen en we blijven junior echoscopisten trainen en begeleiden op hun weg naar senior echoscopist. Uiteraard zetten we ook onze andere lopende projecten voort en versterken we die waar mogelijk. En er is ruimte voor nieuwe projecten wanneer die in onze hernieuwde missie en visie passen.

Verder willen we de stichting professionaliseren, ons netwerk in Tanzania en Nederland uitbreiden en talentvolle mensen verbinden aan onze missie en visie. Hiervoor gaan we de komende tijd actief werven. Deze professionalisering is nodig om ons tienjarenplan te kunnen uitvoeren: het opzetten van een heus skillslab in Tanzania waar lokale en Nederlandse trainers de nieuwe generatie verloskundig echoscopisten kunnen opleiden.

Met deze mooie droom op zak en enkele lokale souvenirs rijker sloten we deze geslaagde dag met een hapje en een drankje op een terrasje aan de Maas af.

Inspirerende heidag bestuur: volop nieuwe plannen