Begin deze week is verloskundige Jackline Shirima vertrokken naar Tabora voor een intensieve week hands-on echotraining. Na een busreis van zo’n kleine 800 kilometer maakte Jackline eindelijk “live” kennis met Regina Namumba.
Tot op heden was het contact tussen Jackline en Regina (ten gevolge van de Covid19 beperkingen) vooral online en op afstand. Nu er meer mogelijk is konden wij Jackline namens de Stichting een intensieve praktische scholing aanbieden bij Regina in het ziekenhuis zodat ze meer praktijkkennis en vaardigheden kan verwerven.
Regina Namumba is een oude bekende van de Stichting, een zeer ervaren en goed opgeleide echoscopiste met wie de Stichting vruchtbaar samenwerkte in het Mount Meru Ziekenhuis in Arusha. Ondertussen werkt Regina aan de andere kant van het land, in het Malola ziekenhuis.
Verloskundige Jackline Shirma kon in 2020, mede dankzij uw steun, door de Stichting opgeleid worden tot echoscopist. Afgelopen maanden heeft ze op haar eigen werkplek kunnen oefenen in de verloskundige echografie in de dagelijkse praktijk, dit onder de kundige begeleiding van Dr. Maeda.
Door de beperkingen rond Covid19 lag het dit jaar niet binnen de mogelijkheden van de Stichting om zelf naar Tanzania af te reizen en hands-on trainingen aan te bieden. Daarom zijn we heel blij dat Regina Namumba bereid is gevonden Jackline de kneepjes van het echovak bij te brengen. Aan de eerste enthousiaste berichten vanuit Tanzania te horen is het een investering die nu al meer dan de lange reis waard is.
In onze toekomstplannen zien we voor Jackline Shirima zelfstandige werkzaamheden binnen de echografie weggelegd. Daarvoor is het nodig dat zij voldoende bagage heeft om zelf door middel van echografie aan risicoselectie te doen en te verwijzen.
Zolang de echo-opleiding in Tanzania door curriculumhervormingen gesloten is ligt de focus van de Stichting op het versterken van de kennis en expertise van de huidige lichting -reeds opgeleide – echoscopisten. We houden u graag op de hoogte van de verdere vorderingen van onze echoscopisten!

Verloskundige Jackline op reis!