Eind september bezocht een Tanzaniaanse delegatie de Vlaamse Thomas More-hogeschool. Een van de bezoekers was dr. Heriel, met wie wij samenwerken. Een uitgelezen kans dus om met hem het project voor mobiele echografie in Karatu door te spreken.

Jaarlijks gaat een aantal verloskundige en verpleegkundige studenten van Thomas More op stage in het Lutheran ziekenhuis in Karatu. Laat dit nu net het ziekenhuis zijn waarmee onze stichting samenwerkt om mobiele echografie te gaan aanbieden in de buitengebieden.

Op uitnodiging van de hogeschool en in samenwerking met de Vlaamse Stichting Misingi vzw (actief in de buitengebieden van Karatu) kon een drietal Tanzaniaanse partners naar België komen.

In een koud en regenachtig Turnhout kwamen we samen in het Italiaanse restaurant Il gusto voor deze internationale ontmoeting: vertegenwoordigers van de hogeschool, de Tanzaniaanse delegatie, Vincent van Misingi vzw en Lucie, Annalied en Saja namens onze stichting.

Er werd al snel honderd uit gevraagd en plannen werden gesmeed. Even ondergedompeld in de Tanzaniaanse gezelligheid waanden we ons bijna onder de evenaar.

Het werd een inspirerende ontmoeting die ons sterkte in ons voornemen om na een moeilijke periode weer volle kracht vooruit te gaan. Met onze lokale voortrekkers zoals dr. Heriel blijven we ons hard maken voor de moeders en kinderen in Tanzania.

Tanzaniaans bezoek