In slakkengang kruipen we van Moshi naar Himo. We houden de verplichte snelheid van 50 kilometer per uur streng aan en het schiet dus niet echt op. Net als ik vrees dat we opnieuw African time op een afspraak gaan aankomen, zet de verkeerspolitie ons ook nog eens aan de kant vanwege een… snelheidsovertreding!  De magische digitale meter van de agenten geeft een even magische overtreding van 62 kilometer per uur aan.

Veel oponthoud kunnen we ons niet veroorloven en in urenlange discussies op een politiebureau heeft niemand trek. Onze chauffeur is gewend het verlies te nemen, de boete wordt betaald en weg zijn we. We morrelen nog wat na over het onrechtvaardige gebeuren, als we tot ieders verbijstering niet lang daarna weer van de weg geplukt worden. Nu proberen we onze Nederlandse magie uit: de raampjes van de achterbank gaan open en drie breed glimlachende dames begroeten hartelijk de dienaars der wet. Ons charmeoffensief heeft meteen effect op de digitale meter en we komen zonder verdere financiële tegenvallers aan bij het gezondheidscentrum van Himo.

Hoofddokter Sudi Mohammed verwelkomt ons en leidt ons rond door de kliniek. De gang zit vol met zwangeren die voor echocontroles komen. Het is fantastisch om te zien hoe verloskundig echoscopiste Jackline hier in haar eentje het hele echospreekuur bestiert. Jackline is met hulp van de stichting opgeleid om dokter Maeda te kunnen vervangen, die net een maand met pensioen is. Hij is aanwezig bij het bezoek om vanuit zijn ervaring mee te brainstormen over de toekomst.

In het zwangerschapscentrum ontmoeten we leidinggevend verloskundige Esther. Ze is  communicatief vaardig, lijkt visie te hebben en is geïnteresseerd in de echografie. We zien potentieel in haar en wisselen contactgegevens uit.

We bespreken het rapport over het recente veldonderzoek, dat met steun van Stichting Mount Meru en Driving Nurses is uitgevoerd. Hieruit bleek dat er een enorm potentieel is voor mobiele echografie in de buitengebieden rond Himo. Tijdens het gesprek met dr. Sudi Mohammed blijkt dat gebrek aan een tweede goed opgeleide echoscopist een belangrijk knelpunt is. Verloskundige Jackline krijgt de huidige toestroom voor het echospreekuur in de kliniek al bijna niet het hoofd geboden. Voor het bedienen van de buitengebieden door middel van mobiele echografie moet dus nog iemand worden opgeleid.

Onze visie opleiden, doorgeleiden en dan pas uitrusten en uitrollen vindt goed gehoor bij dr. Sudi Mohammed. Hij zegt toe zich hard te willen maken voor de benodigde overheidstoestemming om een van zijn medewerkers aan de echo-opleiding te laten beginnen. Ook gaat hij zijn best doen een plek in die opleiding voor zijn kandidaat veilig te stellen.

Terug in Moshi sluiten we de avond af in de gezellige tuin van restaurant Jackfruit, vernoemd naar werelds grootste boomvrucht. De bomen ervan omlijsten het terras waar we heerlijk buiten eten en met een glaasje wijn proosten op een dag die weer de nodige vruchten voor de stichting afwierp.

Moshi (3): goede vooruitzichten in Himo!