Op een aangename Afrikaanse zomeravond krijgen we de kans de druk bezette en veelgevraagde dr. Simpa te ontmoeten. Hij werkt al een aantal jaren voor het Karatu Health Centrum, een drukke overheidskliniek in het centrum van de stad. In 2019 sponsorde Stichting Mount Meru dr. Simpa’s echo-opleiding. Begin 2020 doneerde Wombs of the World een echotoestel en sindsdien maakt dr. Simpa voltijds echo’s in de kliniek. Ook neemt hij regelmatig internationale studenten onder zijn hoede.

Dr. Simpa vertelt ons dat hij tijdens het outreachwerk in de gezondheidsposten veel zwangere vrouwen ziet die gebaat zouden zijn bij een echo. Hij moet deze dan verwijzen naar zijn eigen echospreekuur in de kliniek, terwijl het veel efficiënter zou zijn om meteen ter plaatse een diagnose te kunnen stellen. Daarom heeft dr. Simpa de stichting in juni gevraagd om zijn werk te ondersteunen met een mobiel echotoestel. Zo kan de juiste zorg laagdrempelig naar de vrouwen toegebracht worden.

Het is zaterdagavond, maar desondanks staat dr. Simpa’s telefoon roodgloeiend tijdens ons gesprek. In Tanzania volgen de patiënten de dokter die zij vertrouwen en het is duidelijk dat dr. Simpa dit vertrouwen geniet. Wij als stichting op onze beurt, hebben er vertrouwen in dat een mobiel echotoestel van toegevoegde waarde is voor zijn werk. We ondertekenen de gebruiksovereenkomst en overhandigen het mobiele echotoestel dat we bij ons hebben. We bespreken ook de mogelijkheid om een extra training te volgen bij onze lokale opleider Regina.

En dan vertrekt dr. Simpa, met het toestel in zijn rugzak, op zijn motorfiets, de donkere nacht in. De volgende dag, op zijn vrije zondag, werkt hij de hele dag vrijwillig in de gezondheidspost in zijn eigen dorp.

Karatu (3): volle kracht vooruit