Stichting Mount Meru heeft Johanna Omar, een Duitse verloskundige op Zanzibar, een mobiel echotoestel in bruikleen kunnen geven. Daarmee hebben we een kick-start kunnen geven aan haar project voor mobiele zwangerschapscontroles in de buitengebieden van het eiland.

Velen kennen Zanzibar van zijn adembenemende stranden en palmbomen. Slechts weinigen weten van het armoedige bestaan in de dorpen in het binnenland. Johanna zette in het afgelopen jaar een heel programma op voor mobiele zwangerschapscontroles in deze dorpen en regelde hiervoor de nodige toestemmingen. Het ontbrak haar alleen nog aan een mobiel echotoestel. Margriet en Anna Lied gaven haar in 2017 en 2018 al hands-on trainingen en dus kwam ze met haar vraag bij ons uit.

Wij zijn blij dat we Johanna’s vraag positief konden beantwoorden. In korte tijd hebben we de nodige middelen gevonden en een toestel aangeschaft. Dat kon meereizen met Nico en Harriet van Diemen, een artsenechtpaar dat voor een sponsorwandelactie voor Amref naar Tanzania ging en aansluitend op vakantie ging op Zanzibar. Graag laten wij hen hier zelf aan het woord over hun ervaringen:

Op 14 november jl. hebben wij Johanna Omar ontmoet, een bevlogen verloskundige die al meer dan 15 jaar op Zanzibar werkt. Namens Stichting Mount Meru hebben wij haar een portable echo overhandigd. Dankzij donaties in Nederland is dit mogelijk gemaakt.

Johanna heeft ons een dag meegenomen om haar werkplekken te laten zien. Met trots vertelden Johanna en de medewerkers van de verschillende locaties over hun zorg rondom de zwangeren. Blij waren zij met de mogelijkheid om nu met behulp van de portable echo de preventieve pre- en perinatale zorg te verbeteren.

Deze portable echo draagt in zeer belangrijke mate bij aan het tackelen van complicaties rondom geboortes en het verminderen van moeder-kind-sterfte. De enorme bijdrage van de echo aan de zorg rondom de zwangeren heeft ons geraakt. Wat een verschil maakt deze echo! Zo goed om te horen dat er ook zorg vanuit Nederland is voor na- en bijscholing van de verloskundigen.

Al met al was het een eer om deze echo namens de stichting te mogen overdragen. We hopen dat er nog vele echo’s zullen volgen!

Graag houden we u in de komende tijd op de hoogte van hoe dit mooie project zich verder ontwikkelt. Net als Nico en Harriet hebben wij er alle vertrouwen in dat mobiele echografie gaat bijdragen aan volwaardige zwangerschapscontroles in de dorpen op Zanzibar. Wij zijn hen dan ook zeer dankbaar dat zij met het persoonlijk overdragen van het echotoestel een kick-start van het project mogelijk hebben gemaakt!

Nu ook mobiele echografie op Zanzibar!